Lazer Tedavisi

Göz Lazer Ameliyatı (Göz Çizdirme) Nedir?

Göz lazer ameliyatı, miyop, hipermetrop, astigmat ve uygun durumdaki keratokonus problemlerinin giderilmesine yönelik yapılmaktadır. Bu tedaviler göz çizdirme olarak da anılmaktadır. Bahsi geçen bu problemler, kişilerin günlük yaşamını zorlaştıran ve bireylerin kendi başlarına yaşama imkanlarını çok ileri seviyelerde azaltabilen sağlık problemlerindendir. Sağlıklı bir görme için kontakt lens veya gözlük kullanımını zorunlu kılan bu görme problemleri, kişilerin yaşam konforunu düşürmektedir. Kişinin günlük yaşamına devam edebilmesi için gözlük kullanımı, birçok kişi açısından istenmeyen bir durum olabilmektedir.

LAZER GÖZ AMELİYATI NEDİR?

Lazer göz ameliyatı, halk arasında “göz çizdirme” olarak bilinmektedir. Genel uygulamalar miyop, hipermetrop, astigmat ve presbiyopi (yaşa bağlı yakını görememe) gibi görme problemlerinin çözümüne yöneliktir.

Bahsi geçen bu nedenler ve daha birçok farklı nedenden dolayı uygulanabilen lazer göz ameliyatı, çeşitli muayene prosedürleri sonrası, doktor tavsiyesi ile yapılmaktadır. Burada dikkat edilecek hususlardan bazıları, hastanın kornea kalınlığı ve şeklinin tedavi için uygunluğudur. Ayrıca hastanın yaşı, sağlık geçmişi ve görme kusurunun numarası da göz lazer ameliyatı için uygun olup olmadığına karar verilmesi açısından önem arz eder.

Lazer son derece güçlü bir ışık türüdür. Günlük hayatın bir çok alanında yakma, kesme, buharlaştırma gibi farklı amaçlarla kullanılmaktadır. Operasyon için kullanılan ışık ile genel anlamda bir kesme ve bölme durumu söz konusu değildir. İşlem sırasında hastanın belli bir noktaya sabit bakması istenmektedir ve korneanın dış yüzeyinde belirli bir bölgeye noktasal olarak lazer ışını gönderilerek göz çizdirme operasyonu uygulanır.

LAZER TEDAVİSİ YÖNTEMLERİ NELERDİR?

3 farklı lazer tedavisi uygulanabilmektedir.
No Touch Lazer (TranskPRK)

No touch laser, uzak ve yakın görme problemi olan hastalara uygulanabilmektedir. Göze anestezik damla damlatılarak başlatılan işlem 50 saniye ile 1 dakika arasında sürmektedir. İşlem sırasında göze herhangi bir temas söz konusu değildir. Ayrıca no touch laser işlemi öncesinde katarakt ameliyatı olmuş ve retinası yırtığa meyilli kişilere, uygun koşulları taşımaları halinde uygulanabilmektedir. Son olarak korneası ince ve açısı dik olan hastalara da no touch işlemi uygulamak mümkündür. No touch laser işlemi, temassız bir şekilde yapıldığından ameliyat niteliği taşımamaktadır. Yani katarakt ameliyatı gibi bir uygulama değildir.

LASIK

Lasik yöntemi, yıllardır uygulanan son derece güvenilir bir yöntemdir. Anestezik damla aracılığıyla göz dokusunun uyuşturulması işlemiyle başlanır. Bu sayede hasta ameliyat sırasında bir şey hissetmez. Sonrasında mikrokeratom adı verilen bir alet aracılığıyla korneadan bir kapakçık kaldırılır. Buna korneal flep oluşturulması adı verilmektedir. Korneal flep, geriye doğru katlanarak lazerin uygulanacağı alandan uzaklaştırılır. Kaldırılan kısmın altındaki dokuya excimer lazer ışınları gönderilir. LASIK yöntemi miyop ve hipermetrop problemlerinin giderilmesi için uygun bir yöntemdir. Hasta uygulama esnasında herhangi bir ağrı hissetmez. Görüşte düzelme 3-5 gün içinde tatmin edici sonuçlar vermeye başlar.

iLASIK (Intralase LASIK)

iLASIK yöntemi wavefront teknolojisi ve intralase yani bıçaksız yöntem kullanılarak yapılmaktadır. Miyop, astigmat, hipermetrop gibi görme bozukluğu tedavilerinin dışında keratokonus tedavisinde kullanılan halkalar için uygun kanal hazırlanmasında ve keratoplasti uygulamasında da bu yöntemden faydalanılmaktadır. LASIK için gerekli olan kesi, bilgisayar sistemi yardımıyla, kontrollü olarak femtosaniye ışınlar ile yapılmaktadır. iLASIK yönteminde kullanılan wavefront teknolojisi ile hastaların kornea haritasını çıkartmak olanaklıdır. Böylelikle kişiye özel tedavi uygulanabilmektedir.Görme problemlerinin düzeltilmesi dışında kullanılan lazer tedavileri ise göz kuruluğu, glokom, retina damar problemlerinin giderilmesi için uygulanmaktadır. Bunlar genellikle muayenehane ortamında ve hasta koltuğunda yapılan uygulamalardır. Ameliyat niteliğinde olmayıp ayakta tedavi niteliğindedirler. Bu tedavilerden en yaygın olanları ise şunlardır ;

IPL Lazer Tedavisi
Tedavi 15 gün arayla 3-4 seans halinde gerçekleştirilmektedir. IPRL tedavisinde her iki göz kapağına özel bir jel sürüldükten sonra, cilt üzerine IRPL lazer uygulaması yapılmaktadır. Uygulama 2 dakika kadar sürmektedir. Uygulama ile tıkalı bezler açılmaktadır. Yüzeydeki yağ tabakası geri gelir ve böylece kuruluk şikayetinde belirgin bir azalma olur. Hasta, tedavi sırasında herhangi bir acı ve ağrı hissetmez.

Glokom Lazer Tedavisi – SLT
Açık açılı glokom tedavisinde göz içi basıncın düşürülmesi amacıyla uygulanabilmektedir. Doktor tarafından muayenehane ortamında çok kısa bir zaman dilimi içerisinde uygulanır. SLT ile göz içi basınç %30 oranında düşürülebilmektedir. İlaç ve cerrahi müdahaleye alternatif bir tedavi yöntemidir. İstenildiğinde tekrar uygulanabilmektedir.

YAG Lazer
Uygulama muayenehane ortamında yapılmaktadır. Katarakt ameliyatlarından sonra göz içine yerleştirilen merceğin arkasındaki zarda zamanla matlaşma meydana gelebilmektedir. YAG lazer işlemi ile bu matlaşma giderilir.

Argon Lazer
Uygulama öncesinde göz, damla ile uyuşturulmaktadır. Ayrıca göz bebeğinin büyümesi sağlanır. Tedavi muayenehane ortamında yapılmaktadır. Argon lazer retina damar kanamaları ve retina yırtılmaları tespitinde ve erken tanı durumunda var olan görmenin korunması için uygulanmaktadır.

Ameliyat Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

- Doktor tarafından verilen damlalar ve ilaçlar özenle kullanılmalıdır.
- Bir hafta kadar göze darbe almamak ve sert hareketlerle ovuşturmamak gerekmektedir.
- İlk 1 ay spor aktiviteleri koruyucu gözlüklerle yapılmalıdır.
- Ameliyattan sonraki birkaç gün boyunca operasyon bölgesine su değmemelidir.
- UV ışıktan mümkün olduğunca korunmalıdır, gün ışığının keskin olduğu saatlerde güneş gözlüğü kullanılmalıdır. - Ameliyattan hemen sonra araç kullanılmamalıdır.
- İlk hafta özellikle efor isteyen yorucu işlerden kaçınılmalıdır.
- Doktorun belirttiği sürede düzenli kontrollerin yapılması aksatılmamalıdır.

Lazer ameliyatı ne kadar sürüyor?

Lazer ameliyatı yaklaşık 5-10 dakika gibi kısa bir sürede tamamlanmaktadır.

Lazer ameliyatı kanamalı bir ameliyat mıdır?

Lazer tedavisi gözün damarsız bir dokusu olan korneaya yapıldığı için kanamalı bir ameliyat değildir. Lazer tedavisi damla anestezisi altında yapılır.

Lazer ameliyatı sonrasında ağrı oluyor mu?

Intralase-LASIK ve LASIK gibi ilk aşamada korneada kapakçık (flap) oluşturularak yapılan lazer ameliyatlarının sonrasında 6 saat kadar ağrı, batma, sulanma olabilir. LASEK, PRK gibi göz yüzeyinin soyulması sonrasında yapılan lazerden sonra 2-3 gün ağrı çekilebilir. Bu ağrının az hissedilmesi için lazer sonrasında göze koruyucu kontakt lens uygulanabilir.

Lazer olan kişi katarakt ameliyatı olabilir mi?

Lazer ameliyatı gelecekte olacağınız herhangi biz göz tedavisine (katarakt dahil) engel ya da sebep değildir.

Lazer olunca gözüm sıfırlanacak mı? Göz değerlerim lazerden sonra tekrarlar mı?

Lazerde gözlüklerle görebildiğiniz kadarını gözlüksüz görmeniz amaçlanmaktadır. 0,5 ve altındaki numaralar gözlüksüzlük değerleridir ve başarılı olarak algılanır. Lazer, numaralar henüz ilerlerken yapılırsa tekrar gözlük kullanmak durumunda kalınabilir. Bu yüzden numaraların en az 1 yıldır artmıyor olması gereklidir. Lazerden sonra miyoplar %95, hipermetroplar %70 oranında gözlüksüz kalırlar.

Göz değerlerim düşük, lazer olabilir miyim?

Gözlük ihtiyacı hisseden ve gözlük kullanmak istemeyen her numaraya, göz yapısı uygunsa lazer yapılabilir.

Tedaviden Sonra Günlük Yaşama Ne Zaman Geçilebilir?

Genellikle ertesi gün işe gidilebilir. İlaçlarınızı doktorunuzun tavsiye ettiği şekilde düzenli kullanmanız ameliyatın kendisi kadar önemlidir. Güneş ışınları rahatsız edebileceğinden güneş gözlüğü takmanızı öneririz. Yürüyüş yapmak, bisiklete binmek, aerobik yapmak gibi tüm spor ve sosyal faaliyetlerinizi yapabilirsiniz. Uçağa binebilirsiniz. Fakat enfeksiyondan korunmak için yaklaşık 20 gün boyunca havuza veya denize girilmemelidir. Birinci aydan sonra arzu ederseniz, kozmetik amaçlı renkli lensleri kullanmaya başlayabilirsiniz.